Postcrossing Forum
FAQ - Wersja do druku

+- Postcrossing Forum (http://www.postcrossing-forum.pl)
+-- Dział: Wstęp (/forum-1.html)
+--- Dział: Sprawy organizacyjne (/forum-4.html)
+--- Wątek: FAQ (/thread-43.html)



FAQ - mishi - 02-05-2012 01:57 AM

1. Co to jest postcrossing?
Postcrossing to międzynarodowy projekt pozwalający wysyłać i otrzymywać pocztówki z całego świata. Możemy poznawać dzikie zakąty, uzupełniać swoją kolekcję, poznawać nowych ludzi. Wejdź, poczytaj i przekonaj się sam.

2. Co muszę zrobić, żeby brać udział w tym projekcie?
Wystarczy, że zarejestrujesz się na stronie http://www.postcrossing.com.
Następnie uzupełnij swój profil i wylosuj pierwsze adresy. Zwróć uwagę, że oprócz adresu, system wylosował Ci numer PL-XXXXX To bardzo ważne! Musisz umieścić go w widocznym miejscu na pocztówce!. Wtedy odbiorca będzie mógł zarejestrować Twoją pocztówkę, a Ty trafisz do puli adresów i ktoś wylosuje Ciebie. W tym przypadku numer może być US-XXXXXX lub FI-XXXXXX. Należy go poszukać i zarejestrować.


3. Czy to jest bezpłatne?
Bycie użytkownikiem projektu samo w sobie nie kosztuje nic. Kosztują natomiast pocztówki i znaczki, o czym należy pamiętać. ALE nic na siłę - może losować jedną kartkę miesięcznie, możesz i 20. Koszty zależą od Ciebie!


4. Jak się zarejestrować?

Należy wejść na stronę: http://www.postcrossing.com. Klikamy na „create your account”.
[Obrazek: 1.jpg]

Następnie przechodzimy do strony gdzie musimy podać nasze dane.
[Obrazek: 2pc.jpg]

Po uzupełnieniu danych klikamy w przycisk „sing me up” Teraz wystarczy jeszcze kliknąć w link aktywacyjny, którego otrzymam na maila. Konto w postcrossing.com założone. Możesz rozpocząć zabawę!


5. Jak mam wylosować kogoś, komu wyślę kartkę?

To bardzo proste. Po zalogowaniu do systemu wystarczy wejść z zakładkę „send a postcard.”
[Obrazek: 3pc.JPG]
Na samym początku możemy wylosować pięć osób, którym wyślemy kartki. Aby to zrobić, należy zaakceptować regulamin oraz nacisnąć "request address". Po kilku sekundach system wylosuje nam osobę.
Na tej stronie widzimy do kogo wyślemy, adres, nick. Możemy wejść w profil tej osoby (klikając na nick) obejrzeć jej galerię, możemy poczytać jej prośby/życzenia, wszystko co ma napisane w profilu. ALE nie musisz się do tego stosować. Nie jest to wymagane, jednakże miło by było. Przecież TY też chcesz dostawać kartki, do kolekcji, czy jakie Ci się podobają, prawda?
PAMIĘTAJ: Wpisz ID i adres, wiadomość - każdemu będzie milej dostać pocztówkę z krótką wiadomością, niż bez niej.

6. Za ile mam kupić znaczek?

Z reguły uprzejma Pani na Poczcie powie, jaki znaczek powinniśmy kupić w dany rejon świata. Należy pamiętać, że większość postcrosserów wysyła kartki jako przesyłki priorytetowe – dzięki temu dochodzą troszkę szybciej. Jednak jeśli wolisz, możesz wysyłać kartki jako przesyłki ekonomiczne. Na stronie Poczty Polskiej można znaleźć ceny przesyłki
http://www.cennik.poczta.lublin.pl/index.php?ramka=zagranica/formularze/z_zwykly.php&boczek=menu/zagr.html
Ale możesz skorzystać z tej ściągawki:

Ekonomiczny do Europy: 2,40
Ekonomiczny poza Europę: 2,50

Priorytet do Europy (wraz z Rosją, Cyprem i Izraelem): 3,00
Priorytet do Ameryki Północnej, Afryki: 3,20
Priorytet do Ameryki Południowej i Środkowej, Azji: 3,50
Priorytet do Australii, Oceanii: 4,50


7. Wysyłać czystą kartkę w kopercie, czy lepiej adresować właśnie kartkę?

To zależy od upodobań postcrossera którego wylosowałeś. Z reguły w profilu danej osoby napisane jest, czy chce ona kartkę ostemplowaną tj. obiegową (zazwyczaj pisze: written, stampped, not envelope), czy czystą (unwritten and in envelope). Gdy nic na ten temat nie jest napisane, zdecydowanie lepiej wysłać adresowaną kartkę


8. Co napisać? I jak?

Zazwyczaj pisze się kartki w języku angielskim. Jeśli znasz także inny język sprawdź w profilu osoby jakimi językami się posługuje (rubryka „Speaks”), być może będziesz mógł napisać kartkę w tym języku. Czasami osoba, którą wylosowaliśmy, chce aby napisać jej kilka słów w języku ojczystym (w tym wypadku polskim), a następnie je przetłumaczyć.

Zazwyczaj nadawca prosi, abyś opisał siebie, swoje zainteresowania, kraj - po prostu napisz to, co myślisz. Dobra wiadomość nie jest zła.

9. Otrzymałem pierwszą kartkę! Gdzie mam ją zarejestrować?


Gratulacje! Zarejestrowanie kartki wykonujemy w zakładce „Register a postcard”. W pierwszych dwóch rubrykach podajemy numer ID umieszczony na kartce. W rubryce poniżej, możemy napisać jakąś wiadomość do osoby od której dostaliśmy kartkę. Możemy podziękować, albo poprosić o jakiś kontakt. Możemy też zostawić puste. Lepiej jednak wygląda, aby napisać chociaż nadawcy zwykłe "thanks" za poświęcony czas i pieniądze.

Staraj się rejestrować wszystkie pocztówki w możliwie najszybszym czasie, gdyż jest to irytujące, jeśli adresat zwleka z zarejestrowaniem kartki. Sami wiemy z jaką niecierpliwością oczekujemy, aż nasze kartki zostaną w końcu zarejestrowane.


10. Numer ID jest nieczytelny, błędy, lub system nie chce kartki zarejestrować. Co robić?

Niestety takie sytuacje także mają miejsce. W tym przypadku musimy skorzystać z pomocy formularza http://www.postcrossing.com/receive/unknown (znajdziesz go także po prawej stronie zakładki register)

Wpisz te dane, które udało Ci się odczytać - datę ze stempla, nadawcę, kraj. Wszystko co możesz. Kliknij i czekaj. Odnalezione ID znajdziesz w mailu, na poczcie.

11. Ile kartek mogę mieć jednocześnie w drodze?

Początkowo możesz mieć w podróży 5 kartek, z czasem jednak liczba ta zwiększa się. Im więcej Twoich kartek zostanie zarejestrowanych, tym więcej kartek będziesz mógł wysyłać.

Aktualny podział pocztówek jest taki:
> 0-4 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 5
> 5-14 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 6
> 15-24 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 7
> 25-34 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 8
> 35-49 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 9
> 50-99 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 10
> 100-149 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 11
> 150-199 zarejestrowanych pocztówek, możesz wysłać 12
.. i tak co 50 pocztówek.


12. Gdzie mogę sprawdzić skąd kartka do mnie idzie?

Nigdzie. Projekt zakłada, że to skąd kartka do nas przychodzi pozostaje niewiadomą, aż do momentu wyciągnięcia jej ze skrzynki. Dzięki temu czeka nas za każdym razem niespodzianka.


11. Nie mam czasu/ochoty na dalszy udział w projekcie. Co powinienem zrobić?


Jeśli przyjdzie czas, że nie chcesz już bawić się w postcrossing, a mimo to przyszła do Ciebie jakaś karteczka, staraj się zawsze ją zarejestrować, gdyż ktoś poświęcił swój czas i pieniądze na to by pocztówka do Ciebie dotarła, jakakolwiek by ona nie była.
W dobrym tonie jest oznaczyć swój profil, jako inactive, wtedy system nie będzie Cię uwzględniał przy losowaniu i zostajesz "wykluczony" z zabawy. Możesz to zrobić wchodząc w zakładkę „Edit account”. Kiedy zechcesz znów wrócić do zabawy wystarczy znów zmienić swój profil na active, wówczas wszystkie kartki, które powinny do Ciebie przyjść po zmienieniu swojego statusu profilu na nieaktywny zostaną do Ciebie dostarczone (innymi słowy – Twój adres zostanie przez kogoś wylosowany).

Jeśli jesteś jednak przekonany, że na pewno nigdy więcej nie będziesz się bawił w postcrossing możesz również skasować swoje konto. Pamiętaj jednak, że jest to decyzja nieodwracalna i wszystkie Twoje dotychczasowe dane kartek w systemie przepadną, nawet jeśli za jakiś czas ponownie się zarejestrujesz pod tym samym nickiem.

12. Ktoś zarejestrował moją kartkę. Gdzie znajdę wiadomość od tej osoby?

Jeżeli ktoś zarejestruje Twoją pocztówkę, dostaniesz informację na maila. W tym mailu możesz znaleźć także skan pocztówki (jeżeli go wcześniej umieściłeś) i/lub wiadomość od odbiorcy. NIGDZIE indziej nie znajdziesz wiadomość od tego użytkownika. Chyba, że napisze do Ciebie wiadomość prywatną. Ale ona także przyjdzie na Twojego maila.



WYMIANY NIEOFICJALNE


1. Co to jest swap?

Swap to wymiana niemal identyczna jak ta oficjalna, z tą różnicą, że kartkę otrzymujesz od osoby, do której kartkę wysyłasz. Jeśli na profilu osoby, z którą chciałbyś się wymienić (spodobała Ci się konkretna kartka wysłana przez nią, zależy Ci na kartce z kraju, z której dana osoba pochodzi) w rubryce Interested in direct swaps widnieje „Yes” wówczas możesz śmiało wysyłać do niej wiadomość. Jeśli osoba będzie na wymianę chętna wymieniacie się adresami i wysyłacie sobie nawzajem kartki. Oczywiście można też próbować pisać do osób, które mają zaznaczone „No”, należy się jednak liczyć z brakiem odzewu.

Jeśli chcesz, aby potencjalne osoby wiedziały, że jesteś zainteresowany swapami możesz to zaznaczyć wchodząc w zakładkę „Edit profile” i na jej samym dole zaznaczyć opcję „Check if you are interested in receiving requests for direct swaps from other postcrossers.”

Warto też wiedzieć, że wiele osób stosuje zasadę, iż pierwsza kartkę wysyła ta osoba, która zaproponowała swap i dopiero po jej otrzymaniu wysyła swoją. Celem tego jest zapobiegnięcie ewentualnym wyłudzeniom.


2. Co to jest RR?

RR (skrót od Round Robin) to grupowa forma nieoficjalnej wymiany. RRy zwykle są tematyczne, to znaczy, że w ich ramach wymieniamy się kartkami przedstawiającymi konkretny temat i podzielone na grupy. W ramach grupy każdy wysyła do każdego, co oznacza, że dostaniesz tyle kartek, ile wyślesz. Po zapisaniu się do konkretnej grupy RRa i jej skompletowaniu czekasz na adresy osób, a następnie wysyłasz do nich pocztówki związane z tematem. Nigdy nie należy zapominać o napisaniu nazwy RRa, grupy oraz swojego nicku. Zwykle trzeba także informować na łamach forumowego tematu zarówno o wysłaniu, jak i otrzymaniu kartek.


3. Co to jest tag?

Istnieją dwa rodzaje tagów, w każdym przypadku wiąże się to jednak – jak zawsze – z wysyłaniem kartek. Zwykły tag polega na tym, że wysyłasz kartkę osobie, którą zatagujesz, czyli tę, po której napisałeś post. Tobie kartkę wysyła natomiast ta osoba, która zataguje Ciebie. Taki też tag istnieje na naszym forum.
Istnieją jednak również tematyczne tzw. „offers tag”, w których ktoś proponuje kartki, jakie może wysłać i to ta osoba, jeśli ją zatagujesz wysyła Ci kartkę. Ty z kolei wyliczasz kartki, które jesteś w stanie zaoferować i wybraną wysyłasz temu, kto Ciebie zataguje.

4. Co to jest TYC?

TYC to skrót od Thank You Card i oznacza kartkę, którą wysyła się w zamian za otrzymaną kartkę oficjalną, która tak nam się spodobała, że chcemy osobie wysyłającej specjalnie podziękować. Analogicznie taką samą kartkę z podziękowaniami możemy otrzymać za nasze kartki oficjalne. Opcja ta oczywiście nie jest obowiązkowa, jeśli nie czujesz potrzeby wystarczy zwykła wiadomość z podziękowaniami.


INNE

1. Dlaczego mam więcej kartek otrzymanych niż wysłanych?

Za losowanie naszego adresu odpowiada algorytm, według którego w zamian za naszą jedną zarejestrowaną kartkę nasz adres losowany jest przez jedną osobę. Zdarzają się jednak błędy systemu, jednak jest to błąd na naszą korzyść.


2. Co to znaczy „Expired” i kiedy kartka staje się taką?

Taka pocztówka to kartka, która po 60 dniach od wylosowania przez nas adresu nadal nie została zarejestrowana przez adresata. Powody tego mogą być różne – kartka zaginęła po drodze, adresat zaprzestał udziału w postcrossingu. Kartka, która staje się expired zwalnia nam miejsce w kartkach podróżujących, co oznacza, że w zamian za nią możemy wylosować kolejny adres, ale nadal może być zarejestrowana przez adresata. Jeśli w ciągu 365 dni od wylosowania to jednak nie nastąpi wówczas znika ona zupełnie z systemu.


3. Czy muszę wrzucać skany zdjęć wysłanych i otrzymanych kartek?

Nie, jest taka możliwość, ale to nie wymóg. Pamiętaj jednak, że wrzucając skany kartek otrzymanych zmniejszasz szansę na to, że otrzymasz dubla, czyli taką samą kartkę, jaką już masz. Wrzucając skany kartek wysłanych zwiększasz swoje szanse na zgodę w wymianie nieoficjalnej, czyli swapie – osobie łatwiej będzie stwierdzić czy posiadasz kartki, które ona zbiera.


4. Wylosowany adres do Chin/Rosji jest napisany po naszemu i po chińsku/cyrylicą. Co robić?


To Ty decydujesz, którym adresem zaadresujesz swoją kartkę, niemniej jednak według adresatów pocztówka dojdzie szybciej jeśli napiszesz adres w ich języku i alfabecie. Jeśli nie znasz tego alfabetu – odradzamy własnoręczne jego przepisywanie, gdyż w niektórych językach niewyraźnie lub niedokładnie napisany znaczek może oznaczać zupełnie coś innego i kartka nie będzie mogła być doręczona do adresata. Jeśli masz drukarkę wydrukuj adres i naklej go na pocztówkę (pamiętaj jednak o dopisaniu nazwy państwa w naszym języku lub języku angielskim), jeśli jej nie masz – wybierz adres pisany naszym alfabetem.


5. Czy można mieć dwa lub więcej kont?

Można, niemniej jednak po jakimś czasie liczba kartek, które mogą być jednocześnie w drodze zwiększa się i prowadzenie dwóch kont staje się nie tylko czasochłonne, ale i kosztowne. Oczywiście, możesz po jakimś czasie zrezygnować z prowadzenia jednego z kont, ale czy nie lepiej zająć się jednym kontem?


6. Co zrobić, aby w podróży mieć po jednej kartce do jednego kraju?
Dlaczego w trakcie jednego losowania losuję kilkakrotnie te same kraje?


Jeśli nie chcesz mieć w podróży powtarzających się krajów wówczas w zakładce „Edit profile” powinieneś ODZNACZYĆ opcję "Check if you prefer to send to repeated countries (does not affect the postcards you receive). This option is experimental."
Zaznaczona opcja eksperymentalna polega na tym, że wysyłasz do krajów z których na PC jest najwięcej użytkowników, czyli przy jednorazowym losowaniu 5 adresów może się nawet zdarzyć, że wszystkie kartki polecą do jednego kraju. Jeśli więc chcesz tego uniknąć – po prostu odznacz tę opcję, wówczas w podróży będziesz mieć po jednej kartce do każdego kraju.

7. Czy mogę wysyłać kartkę także do swojego kraju?


Tak. Jeżeli chcesz także otrzymywać i wysyłać kartki do Polski (lub innego kraju w którym obecnie przebywasz i traktujesz jak 'swój') wystarczy że w zakładce "Edit" > "profile" zaznaczysz opcję "Check if you would like to (also) send and receive postcards to and from your own country."


przygotowała Pasażerka
rozszerzyła i uaktualniła mishi